عسل طبیعی شکرک میزند ؟

بله عسل طبیعی بعلت اینکه یک ماده شیرین و غلیظ است مانند سایر مایعات شیرین غلیظ ( اشباع شده ) پس از مدتی شکرک میزند .

البته نوع شکرک زدن در عسل با سایر مایعات شیرین اشباع شده متفاوت است به این صورت که در عسل طبیعی زمانی که فرآیند شکرک زدن کامل می شود شما با بافتی بسیار شبیه با روغن حیوانی روبرو خواهید شد که در آن به هیچ وجه بلور شکر قابل مشاهده نیست و در اصلاح به این عسل ، رس بسته می گویند .

بنابراین با شناخت این عامل در عسل طبیعی میتوان تا حد زیادی به اصل یا تقلبی بودن عسل پی برد و یک روش بسیار ساده و ارزان برای اطمینان از خرید عسل طبیعی به شمار می رود.

رس کردن یا شکرک زدن عسل طبیعی

چه عواملی باعث رس کردن عسل طبیعی می شود ؟

رس کردن یا شکرک زدن عسل طبیعی
عواملی  که در فرآیند رس کردن عسل بسیار تاثیرگذار هستند عبارتند از :
  1. دما : از جمله عواملی که رابطه معکوس با سرعت فرآیند رس کردن عسل دارد دما است . به این صورت که عسل در مکانهای گرم و روشن دیرتر یا اصلا رس نمیکند و در مکانهای سرد و تاریک زودتر رس می کند.
  2. آنزیم دیاستاز : عسل طبیعی به علت داشتن آنزیمی که زنبور از بزاق دهان خود در آن ترشح میکند به ذرات موجود در عسل نظیر گرده گل و موم می چسبند و موجب رس بستن عسل میشوند و هر چه سطح این آنزیم در عسل بیشتر باشد فرآیند رس بستن زودتر اتفاق می افتد.
  3. رطوبت : عسل طبیعی بسته به محیطی که در آن توسط زنبور تولید می شود دارای سطع معینی از رطوبت است که این عامل نسبت مستقیم با سرعت فرآیند رس بستن دارد و هر چه رطوبت محیط کندو بیشتر باشد عسل سریع تر رس میکند و بلعکس.
  4. نوع گیاه : برخی از گونه های عسل طبیعی نظیر عسل درخت سدر یا کنار بسیار دیرتر از گونه های دیگر عسل رس میکنند.
  5. وجود ترکیباتی نظیر موم و گرده گل در عسل نیز رابطه مستقیمی با سرعت فرآیند رس بستن در عسل طبیعی دارند و هر چه سطح گرده گل یا ذرات موم در عسل بیشتر باشد این فرآیند زودتر اتفاق می افتد که متاسفانه برخی از فروشندگان برای تاخیر در زمان این فرآیند عسل را چندین بار صاف یا فیلتر میکنند تا کلیه ذرات موجود در عسل را تصفیه نمایند که این امر غنای عسل طبیعی را کاهش میدهد.

آیا همه عسل های طبیعی رس می کنند ؟

بله همه عسل های طبیعی شکرک میزنند با این تفاوت که عوامل موثر در این فرآیند باعث تسریع یا تاخیر در رس بستن عسل می شود بطوریکه ممکن است برخی از عسلها قبل از رس بستن مصرف شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.